Veertiende dag

17 september 2015 - Robertsfors, Zweden

Vandaag was het niet heel mooi weer, maar het was droog en niet koud, tot een uur of vier. Toen begon het te regenen en dat is niet meer gestopt.

We hebben wel een leuke dag gehad. Vanmorgen vertrokken naar kyrkstad Gammelstad (Luleå). Het was niet zo ver, dus we waren er weer veel te vroeg. Lekker rustig rondgelopen en de huisjes bekeken. De kerk konden we niet in want daar was een uitvaartdienst aan de gang. De turistinformation zou pas om 12.00 uur open gaan en dat is dan alleen omdat er om 13.00 uur een tour door de stad start. Wel was om 10.00 uur het winkeltje bij de parkeerplaats open met hele mooie, maar ook dure sami artikelen. Uiteraard wel wat gekocht, o.a. een mooi boek. Vervolgens nog even bij de kerk wezen kijken , dienst was afgelopen en deur op slot. 14.00 uur weer, met de tour. Nou……. niet dus.

Op ons gemakkie doorgereisd en aan de andere kant van Luleå een koffiestop ingelast, zomaar ergens waar een soort van rastplats was aangegeven. Rastplats bleek camping, maar we zagen spelende eekhoorntjes in een boom en zijn daar maar even bij gestopt. Dit bleek de parkeerplaats te zijn van het Norrbottens Järnvägsmuseum, spoorwegmuseum dus. Uiteraard was dit ‘stängt för säsongen’, maar er stond nog heel wat buiten en vrij toegankelijk, dus we hebben even rondgestruind. Vervolgens zaten we net aan de koffie toen een aardige dame vroeg of we in het museum wilden kijken. Ja, natuurlijk en na ons treinkaartje betaald te hebben werden we vervolgens volkomen vrij gelaten in het bezichtigen van 2 loodsen met treinen. Er waren ook treinen waar ze druk mee bezig waren te restaureren . Bar interessant allemaal en toen we weer buiten stonden bleek onze ‘koffiepauze’ ruim 2 uur geduurd te hebben.

Om toch nog ergens te komen hebben we de lunch gebruikt op een doodsaaie parkeerplaats. Even een saai stuk E4 afgeblazen en een slaapplekje gevonden bij Gumbodahamn. Als het niet zo geregend had was het een geweldig plekje geweest. Een heel klein jachthaventje met het clubgebouw tot onze beschikking. D.w.z. keuken, eetgelegenheid, douche, toilet, buiten een picknickset met ingebouwde barbecue, hout genoeg in voorraad (zo jammer dat het regende) en dat alles voor 100 kr. Geld dat je verzocht werd in een envelop te doen en in een brievenbus, na je ingeschreven te hebben in het register. Niemand gezien. Heerlijk dat vertrouwen zonder controle.

*Kyrkstad Gammelstad*Kyrkstad Gammelstad*Kyrkstad Gammelstad*Kyrkstad Gammelstad*Interieur kerk*Kyrkstad Gammelstad*eekhoorn*Norrbottens Järnvägsmuseum*Norrbottens Järnvägsmuseum*Gesloten*Norrbottens Järnvägsmuseum, binnen*Norrbottens Järnvägsmuseum, binnen*Norrbottens Järnvägsmuseum, binnen*Lunchpauze parkeerplaats bij Jävre, langs de E4*Slaapplekje bij Gumbodahamn

1. Susan engel:
    18 september 2015
    grappig dat jullie dan zo iets onverwachts tegenkomen, wel jammer voor jullie dat er al zoveel dicht is, maar jullie zijn in ieder geval nog lekker op pad. veel plezier nog de laatste week