Vijfde dag

8 september 2015 - Sveg, Zweden

Lekker vroeg op en mooi weer. Vandaag toch wel weer een aantal leuke plannen, maar eerst wat nuttigs, nl. gas tanken. Het is voorlopig de laatste mogelijkheid om gas te tanken en daar we hoofdzakelijk overnachten op plaatsen zonder 220V gebruiken we meer gas (koffie zetten). Daar het bijhouden van dit blog ook lastig werd zonder 220V hebben we een omvormer gekocht, zodat we onder het rijden de laptop weer kunnen opladen.

En dan de leuke dingen. We zijn naar Sundborn geweest voor een bezoek aan het (museum)huis van Carl Larsson. Hele leuke huisjes daar. Het huis van Carl Larsson was alleen te bezoeken onder begeleiding van een gids en helaas mochten er binnen geen foto's gemaakt worden.

Vervolgens zijn we naar Nusnäs gereisd. Dat is DE plaats waar de beroemde Dalahästen gemaakt worden. De werkplaats bezocht en gezien hoe ze gezaagd worden en gedompeld in de basiskleur. Daarna worden ze met de hand geschilderd, heel bijzonder, met 2 kleuren tegelijk aan de kwast. De winkel heeft een enorme hoeveelheid artikelen met deze paardjes. Gelukkig waren we wat laat en konden we geen uren winkelen.

Verder gereden langs Mora, Orsa, Noppikoski :-) om vervolgens bij Tandsjoborg een heel mooi plekje te vinden om te overnachten, met een waanzinnig uitzicht. Vanaf 20.00 uur begint het hier te schemeren en om 20.30 uur is het dan behoorlijk donker.

kraftverket Sundbornkraftverket Sundbornrond het huis van Carl Larsson in Sundbornrond het huis van Carl Larsson in SundbornSiljanNusnäs, hier maken ze Dalhästen.Nusnäs, hier maken ze Dalhästen.SiljanWeg E45

1. Susan engel:
    8 september 2015
    leuk al jullie verhalen en de dingen die jullie doen. geniet ervan