Achtste dag

11 september 2015 - Stora Blåsjön, Zweden

Geen internet op de vildmarksvägen. Vandaar.

Vandaag waren we uiteraard weer vroeg op pad. Het was zelfs mistig. Het zonnetje begon door te komen en alles begon te dampen. Als eerste staat de waterval bij Hällingsåfallet op het programma. De parkeerplaats was vlak bij de waterval, dus dat was niet veel wandelen. Wandelingen vanaf dat punt waren nogal lang, dus hebben we wat stroomafwaarts gewandeld en weer terug. Veel rondwandelingen zijn er niet in dit gebied, het zijn hoofdzakelijke trekroutes. Waterval was wel spectaculair.

Verder dan naar Gäddede. Hier naar turistinformation geweest, dat was al een uitje op zich. Buiten een educatieve tuin met alle bijzondere en minder bijzondere planten die hier voorkomen. Binnen een expositie van het leven en de dieren in dit gebied en een ontzettend aardige man die je van alles kon vertellen en ook nuttige tips had.

Op pad naar Stekenjokk. De weg is nog een stukje geasfalteerd, maar gaat dan over in steenslagweg om vervolgens weer over te gaan in fonkelnieuw asfalt. Ze waren over hele afstanden druk aan het werk aan de weg. We hebben een omweg gemaakt naar het (verlaten) sami dorp Ankarede. Heel leuk dorpje met een mooi kerkje en begraafplaats.

Vervolgens gaat de weg behoorlijk omhoog en komen we terecht op het Stekenjokkplateau. Dit vonden wij wel heel erg indrukwekkend, kaal en zeer uitgestrekt. Het was hier ook redelijk druk, hoofdzakelijk Zweden, voor wat waarschijnlijk het laatste mooie weekend is.

We zijn wat verder gezakt, naar waar weer begroeing was om daar de nacht door te brengen. Een mooi plekje gevonden. Er stond al een zweeds echtpaar met een 40 jaar oude caravan, die hier ook al jaren steeds op ditzelfde plekje komen.

Op weg naar Hällingsåfallet.Hällingsåfallet waterval.Hällingsåfallet waterval, vanaf de overkant.Mooi portretmooie achtergrondHällingsåfallet waterval.Sami kerkdorp Ankarede

1. Janet:
    12 september 2015
    Ongelofelijk mooi. Vast ook heel stil 's'nachts. Volgens mij genieten jullie volop. Veel plezier nog. Xxx