Elfde dag

14 september 2015 - Avvakko, Zweden

De tijd vliegt, zelfs al gaan we iedere dag vroeg op pad. Ook nu weer vroeg onderweg naar Jokkmokk. De omgeving is heel mooi, maar de weg verschrikkelijk saai. De afstanden zijn lang hier, de wegen erg recht en weinig verkeer. Even voor Jokkmokk gaan we de poolcirkel over. Er staat een gedenksteen op de parkeerplaats en precies op de poolcirkel staan 2 kleine tentjes met daarin een paar jonge belgen.

Verder naar Jokkmokk. Ik weet niet of we iets gemist hebben, maar wat is het hier saai. Oké, het zomerseizoen loopt hier in het noorden van 15 juni tot 15 augustus en is nu dus afgelopen, maar het museum blijkt op maandag gesloten en beide mooie kerken zijn degelijk afgesloten. De meneer bij de ICA was ook niet echt vriendelijk en die bij turistinformation was eigenlijk helemaal niets. Nee Jokkmokk hebben we maar snel gelaten voor wat het is.

Verder naar Gällivare. Onderweg komen we een aantal zeer interessante stuwdammen en waterkrachtcentrales tegen. Bij de dam van Harsprånget hebben ze een heel wandelpad boven de nu lege rivier aangelegd, zodat je de dam goed kunt bekijken. Wandelpad was erg leuk.

Verder maar weer. Vlak voor Gällivare een weggetje naar boven genomen, naar Dundret natuurreservaat. Leuke ervaring. Het was boven erg kaal en koud en winderig, maar het uitzicht was spectaculair. In Gällivare aangekomen was daar niet veel te beleven. Het is ook gewoon een grote stad. We besloten richting Kiruna te gaan en een slaapplaatsje te zoeken. Dit iets verder weg gevonden dan gepland, maar we staan weer goed voor de nacht.

*Op weg naar Jokkmokk via de E45*Op weg naar Jokkmokk via de E45*Poolcirkel*Oude kerk van Jokkmokk*In de buitentuin van het gesloten museum in Jokkmokk*Oude sluis nabij Jokkmokk*Stuwdam bij Harsprånget*Op weg naar Gällivare via E45*Uitzicht vanaf kale vlakte van Dundret natuurreservaat.*Uitzicht vanaf kale vlakte van Dundret natuurreservaat.*Kale vlakte*Dapper kerstboompje op een verder kale vlakte*Station van Gällivare.

1. Susan engel:
    14 september 2015
    Ik begrijp je gevoel wel, want het is 1 lange rechte weg en, zoals je zelf al schrijft, het seizoen is afgelopen. Jammer dat het museum in Jokkmokk dicht was, want dat is echt wel de moeite waard. Hopelijk bevalt Kiruna en omgeving beter. Veel plezier.
  2. Tilly:
    15 september 2015
    Wat fijn dat jullie het zo leuk hebben!
  3. Diny:
    15 september 2015
    Mooie foto's weer en leuk geschreven ook.